Vem tänker på de osynliga eleverna?

Vem tänker på de som inte vet vad de vill göra efter gymnasiet?
Vem tänker på de som inte har en specialinriktning?
Vem tänker på de som inte har behov av att hävda sig?
Vem tänker på de som bara vill vara vanliga?
Vem tänker på de som gillar jeans och T-shirt?
Vem tänker på de som uppskattar TV i soffan en fredagskväll?
Vem tänker på de osynliga eleverna?

Skolan är så nöjd när den kan visa upp sina galjonsfigurer, gräddan av innefolket, the shit liksom...
Så klart att du också vill bli en av oss! Eller?

Men när jag tittar mig om så ser jag att alla faktiskt inte vill det.
Alla har inte behovet av att stå på en scen för att få bekräftelse.
Alla behöver inte springa fortast för att känna att de duger.
Alla behöver inte ha provocerande text på tröjan.
De syns ändå.
De vet att de duger.

Är det inte dessa elever som vi vill visa upp?
Är det inte dessa elever som skolan faktist står för?
Den tysta massan som driver den dagliga verksamheten framåt.
Oavsett vad skolan säger så önskar jag att alla ser er.
Och jag drar mitt strå till stacken genom att bojkotta galjonsfigurerna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0