Men jag ska ju ha MVG!!!

Timmen innan provet

- Knack, knack.

- Kom in!

- Jo, jag kan inte göra provet för min mormor ligger för döden och jag har inte hunnit plugga något.

- Det var tråkigt att höra om din mormor, men ska du inte försöka?

- Nej, det är bättre att jag gör det en annan gång. När kan jag göra det? Den 5:e maj har vi uppsamlingstillfälle.

- Jaha, inte nästa vecka då? Det har vi alltid i samhällskunskapen!

Nej, om drygt en månad har vi uppsamling, du vet ju att jag har det tre gånger per termin.

- Just det, ja vi syns då.


- Knack, knack.

- Kom in!

- Hej, jag kan inte göra provet idag för jag är sjuk och har inte hunnit plugga, bara så du vet så går jag hem nu.

- Jaha, vet du när vi har uppsamling?

- Njae, men det tar jag sen.
- Vi får prata mer om det nästa lektion.
- Nej jag är inte här då, jag ska spela basket då. Hej då!

- Öhhh, hej då...


- Knack, knack.

- Kom in!

- Det där provet, blir det svårt? Jag har inte hunnit plugga för att jag glömde boken i skåpet i fredags.

- Var det inte lite sent att börja läsa över helgen nu när vi har provet på en måndag?

- Nej, det gör jag alltid och det brukar gå bra.

- Sist blev du ju inte godkänd?

- Ja, fast det var ju bara en tillfällighet. Det brukar alltid funka att bara läsa dagen innan, annars hinner jag ju glömma allt om jag börjar för tidigt.

- (Suck) Du gör som du känner men uppsamlingen är den 5:e maj.


Vid provet

- Kul att se att just ni är här men var är de andra 11 i klassen?

- (Tystnad)


Direkt efter provet

- Dig saknade ju jag nyss, var du på provet?

- Öhhh, jag var sjuk i helgen så jag hann inte plugga. Dessutom var jag tvungen att jobba också.

- Jaha, vi får prata mer om det nästa lektion.

- Mmmm...


En timme efter provet

- BARA G!?!?!?
Men jag ska ju ha MVG!!!
- När jag nu tittar igenom ditt prov ser det ut som att det blir godkänt, inte mer än så.
- Men jag vill ju inte ha G, jag vill ju ha MVG!

Det är mycket man vill tänkte jag.
Jag skulle inte sagt nej till en lya i södra Spanien, en ny fin cykel i kolfiber med skivbromsar och Shimano 105-växlar eller var för inte en ledig dag i veckan (eller två).

- Jag har ju inte rättat färdigt ditt prov ännu men ser redan att du saknar analys i svaren. Du får med bra fakta men kan inte koppla samman den till en större helhet. Du vet vilka komponenter som ingår i fotosyntesen men du förstår inte varför träd växer eller varför vi tycker att äpplen smakar sött.
- Men jag kan gör en inlämning. Jag kan ju allt som står i boken men fick liksom bara tilfällig hjärnsläpp.
Och förresten har jag inte hunnit läsa så mycket för min häst är hos veterinären.
- Det var ju tråkigt, vad har hänt med hästen?
- Öhhh, det var något fel på knät... Men om du gör lite frågor som jag kan svara på hemma så kan jag kanske få MVG.
- Nej, för det här momentet är det provet som gäller, du har vetat om att vi skulle ha prov i nästan två månader.
- Jo, fast jag tappade bort planeringen. Och förresten åkte jag skidor när ni gick igen om fotosyntesen.
- Jag kan inte säga mer än att det lutar mot ett godkänt på provet, om du vill kan vi gå igenom kursmålen och betygskriterierna tillsammans, så vet du vad som gäller.
- Nej, det behövs inte. Jag satsar på nästa avsnitt i stället. Men om jag får MVG på det, får jag MVG på kursen då?

- Vi får väl se, muttrar jag uppgivet...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0